QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El bus de Vic a Barcelona ha doblat els viatgers durant les obres a l’R3

D’octubre a desembre l’han fet servir més de 240.000 persones; les mateixes dates el 2023, 122.000

El tall de la circulació de trens de la línia R3 entre Parets del Vallès i Figaró per les obres de desdoblament ha suposat des del mes d’octubre un traspàs de passatgers cap a la línia d’autobús e12, que ha obtingut xifres rècord de viatgers en la seva connexió directa entre Vic i Barcelona.

Durant l’últim trimestre de 2023, el servei operat per Sagalés va registrar un total de 241.218 viatgers, gairebé el doble que el mateix període de l’any anterior, quan van pujar al bus 122.469 passatgers.

La comoditat de l’enllaç directe en autobús entre les dues ciutats va convertir la línia e12 en una de les alternatives més sol·licitades davant les afectacions que des del primer dia, el 12 d’octubre, va tenir el tall de la línia de tren per culpa dels transbords o dels temps d’espera a diverses estacions. Fruit d’aquesta situació, la demanda del bus va créixer al mes d’octubre prop d’un 80%, passant dels 41.828 viatgers del 2022 als 75.170 d’aleshores.

Al novembre, ja amb tot el mes sencer d’afectacions, el nombre mensual de passatgers va arribar al màxim històric en xifres absolutes: 88.461, un 89% més que l’any anterior, quan en van fer ús 46.802 persones.

La major variació percentual, però, es va produir al desembre, quan es va més que doblar (129%) el nombre d’usuaris, passant dels 33.839 als 77.587, uns valors poc usuals en aquest darrer mes que es deuen sobretot al gran ús del servei per part dels visitants al Mercat Medieval de Vic.

L’augment dels tres últims mesos de l’any, coincidents amb les obres, contrasten amb els descensos acumulats de febrer a agost, en què es va seguir la tendència descendent de l’ús del bus iniciada l’octubre de 2022 per l’entrada en vigor dels abonaments gratuïts per a viatgers recurrents de Renfe, una mesura impulsada des de l’Estat.

ES MANTÉ EL REFORÇ

Malgrat el restabliment de la circulació habitual de trens a la línia R3, que es farà efectiva aquest proper diumenge, 4 de febrer, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha decidit mantenir durant el mes de febrer, a falta d’avaluar-ne properament la necessitat, el servei de reforç de bus que es va implantar a les estacions de Vic i La Sagrera, a Barcelona, per si les freqüències de les hores punta de dilluns a divendres eren insuficients per absorbir la demanda del servei. Els vehicles de reforç són a l’estació de Vic de 6 a 10 del matí, i a l’entorn de La Sagrera de 3 de la tarda a 11 de la nit.

En paral·lel, però, durant els tres mesos s’han seguit produint queixes de passatgers que es troben que a la parada del Remei de Vic, la de després de l’estació, els autocars de la línia ja van plens, com a vegades també passa a La Sagrera.

Des del departament han tornat a informar aquesta setmana que reclamaran al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible els costos dels autobusos que la Generalitat ha hagut de posar en marxa a causa dels talls i les incidències a diferents línies de Rodalies, entre els quals els serveis de l’e12.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 205 persones.