A les 9 del matí sonava la música i s’obrien les portes després de dos mesos de vacances. A fora de l’escola Valldeneu de Sant Martí de Centelles famílies i alumnes s’esperaven per a una entrada a les aules avançada respecte als anys anteriors: una setmana abans i en un horari intensiu que es mantindrà fins a finals de mes. Alguns dels alumnes més grans, Dylan Lucio, Irene García i Ona Martín, de 6è de Primària, mostraven els “nervis” de començar l’últim curs al centre abans de passar a la Secundària i asseguraven que tenien ganes de tornar de les vacances d’estiu, que han estat “bastant llargues però guais”. Les “ganes de veure els amics i aprendre coses noves” també les manifestaven Yacine Gueye, Niko Iglésias i Celina Nguema, de 5è, i Marina Sauri, Ismael Mourchid i Ibrahim Neftata, que van al mateix grup de Cicle Superior d’aquesta escola rural, també deien que tenien “ganes de tenir uns escola nova”.
Aquest centre de Sant Martí de Centelles començava dilluns el quinzè curs en uns mòduls prefabricats i encara sense un termini per poder disposar d’un edifici definitiu pel qual el consistori ja va cedir uns terrenys en el seu moment. La directora del centre, Patrícia Irañeta, assegurava que treballar en barracons –en tenen tres– “ens limita, a banda que els mòduls estan “envellits, no tenim espai per fer educació física, ni aules per a informàtica, per a mestres…”. I tampoc s’hi han fet les reformes que necessiten, sobretot el més antic. Anna Torrent, de l’AFA, deia que “hi ha sis o set escoles per sobre la nostra en prioritat” per la qual cosa sense fer les reformes de manteniment “ens sentim abandonats”.
El primer dia d’escola, amb tot, i com sempre, va ser un dia de “nervis”, apuntava Irañeta, encara que segurament, afegia, “la canalla en té més que ningú”. La directora assegurava que amb l’avançament de dates “hem tingut poc temps de preparació”, només dos dies –“dijous i divendres– malgrat que l’equip directiu s’hi va posar abans. Amb tot, el claustre, comptant les noves incorporacions, han tingut poc marge per tenir-ho tot a punt per als 56 alumnes que té el centre.
Pel que fa a les famílies, el president de l’AFA, Òscar Jiménez, deia que “començar abans és una situació que ens hem trobat i ens hem hagut d’adaptar” i afegia que això havia suposat “un repte” per al centre. Torrent afegia que no està en contra de l’avançament però ella, que també és mestra, també deia que els dos dies eren insuficients per a la part docent. Dins l’àmbit familiar, Torrent considera que el canvi no s’ajusta a la conciliació ja que ha calgut afegir una hora de lleure a la tarda i apuntava que fins i tot el primer dia algun centre “no tenia prou monitors”.
Els alumnes de 5è i 6è havien explicat com encaraven el curs en una dinàmica en què van utilitzar un cabdell de cordill. N’agafaven una punta, explicaven i el passaven a un company creant així una estrella, una xarxa en la qual, com apuntava la mestra, cada moviment, cada situació, podia condicionar un grup que treballarà tot el curs per aprendre conjuntament.