Als anys cinquanta, Can Brussosa va representar una petita alenada de modernitat dins de l’encara grisós teixit comercial de la ciutat. Una botiga de complements per a dona que, durant cinc dècades, va marcar tendència dins del seu sector a Vic. L’any 1997 tancava les portes. Ara fa cinc anys, l’esperit de les difuntes Maria i Dolors Brussosa va imbuir les seves nebodes, Núria i Carmen, que van obrir una botiga Brussosa a Barcelona, especialitzada en bosses de mà i complements. I els està anant molt bé. Avui ja tenen dues botigues a la capital catalana, i compten amb la seva pròpia col·lecció de bosses de mà, de la firma Brussosa. Una firma amb arrels ben vigatanes.
De petites els va tocar sovint de donar un cop de mà a les seves tietes, “sobretot els estius o per Nadal”, recorden. Més enllà de l’anècdota, totes dues van seguir camins acadèmics i professionals ben dispars –la Carmen va estudiar Econòmiques i la Núria, Psicologia i Publicitat– i es van establir, a més, a Barcelona. Sense saber-ho, però, un fil invisible de predeterminació les tornaria a vincular a aquella entranyable botiga familiar.
Tot va començar un estiu, quan Núria Brussosa va decidir, com aquell qui no vol la cosa, apuntar-se a un curs de confecció de bosses de mà. Li va agradar tant que va animar la seva germana Carmen a cursar plegades un postgrau de moda i complements a l’Escola Superior de Disseny Felicidad Duce. Va ser tota una revelació. Fins al punt que “semblava que tot ens portava de nou a la botiga de les tietes”. I es van conjurar: “Hem de reobrir Brussosa”. I així ho van fer, l’any 2009, amb un modern local al carrer del Tenor Viñas, a la part alta de Barcelona.
Des del primer moment hi van voler impregnar el tarannà de les seves tietes, sobretot en allò de l’ambient relaxat i el tracte reposat. “Ens agrada dir que això és una família”, apunta Núria Brussosa, que encara avui s’adona que, davant les clientes, “repeteixo frases que les havia sentit a dir a elles”.
Les germanes Brussosa van tenir clar a quin públic es dirigien. Un segment de població femenina, intergeneracional i de classe mitjana-alta, “a qui els agrada portar coses de qualitat, però que no busquen ostentació”. Un públic que, a més, sap què vol. “Avui el consumidor és intel·ligent, sap en què vol invertir en temps com els actuals; i això a nosaltres ja ens va bé, perquè no tenim res a enganyar”. És aquesta franquesa la que els ha permès sortejar la crisi i guanyar-se una clientela fidel. Que la fórmula els ha funcionat ho indica que, fa just un any, van obrir una segona botiga, al número 292 del carrer de Provença, en ple Eixample. Una ubicació que els ha permès “acostar-nos al centre” i accedir a un altre perfil de clientela, en especial al paquet de turisme nacional i internacional que cada any visita la ciutat comtal.
Entre la clientela no hi falta, sovint, gent vinguda de la Plana de Vic. Alguns, en passar pel davant, no poden evitar d’entrar-hi per demanar-los si tenen res a veure amb una històrica botiga de Vic que duia el mateix nom. I elles, emocionades, ho corroboren amb orgull. L’orgull de constatar que, avui, són hereves del “gust pels complements” que els van saber transmetre les tietes. Llàstima que Maria i Dolors Brussosa no van arribar a conèixer en vida el seu projecte: “Els hagués fet molta il·lusió”, deixen anar.
Les arrels…
Maria i Dolors Brussosa van obrir la primera botiga a Vic a finals dels anys 40. Ho van fer al carrer de Gurb, on vivia la família, i inicialment només com a merceria. A principis dels anys 50, Can Brussosa es va traslladar a la rambla del Carme, ja centrada en els objectes de regal per a dona, des de bosses de mà i paraigües fins a cinturons o fulards, mantenint un petit apartat de perfumeria –els vigatans d’aquella generació sempre associaran Can Brussosa amb una altra botiga històrica del mateix carrer, el Nicsent.
En aquells anys, les dues germanes van ser capaces d’obrir-se a les tendències que anaven apareixent per Europa, i sempre que podien viatjar ho aprofitaven per renovar idees i contactar amb nous proveïdors. “Ho tenim en exclusiva”, acostumaven a repetir a la clientela amb orgull. L’establiment va tancar les portes l’any 1997, després que les dues fundadores, que no van tenir fills, es jubilessin
… i la marca
Les botigues Brussosa de Barcelona han apostat per algunes de les primeres marques internacionals de bosses de mà i complements, com Numero 10, Campogaggi i Vive la Difference. Marques amb un segell únic, i sempre fidels a una línia estilística homogènia. Des d’un primer moment, però, ho van complementar amb les col·leccions de bosses de mà que porten el seu cognom.
Són peces que dissenyen elles mateixes, i que poden oferir a un preu més assequible. A més, han fet l’aposta per fer-les fabricar en tallers catalans. D’una banda, per seguir “personalment” el procés de confecció; però també per aprofitar la “llarga experiència” del sector de la pell que hi ha al país. A alguns clàssics “atemporals” hi sumen col·leccions específiques d’hivern o d’estiu, a joc amb “les tendències de la temporada”. Això sí, sempre mirant de ser “coherents” amb el seu concepte de botiga. Ho tenen clar.
{{ comment.text }}