QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El 9 de glossa | Els infants tenen 100 llenguatges o fins i tot algun més?

Són persones competents, constructores de la seva pròpia cultura i identitat

El 9 Nou
04/07/2025
Vic

Francesca Davoli

A través de la coneguda metàfora d’Els Cent Llenguatges dels Infants redescobrim, de la mà del pedagog italià Loris Malaguzzi (1920-1994), una veritable visió del món sobre com els adults hauríem d’aprendre a deixar-nos sorprendre i meravellar per les capacitats expressives de les nenes i dels nens. I és que els infants són plenament capaços de construir relacions, actuar i decidir. Són persones competents, constructores de la seva pròpia cultura i identitat.

Per situar-nos dins d’aquest paradigma, familiar per a qui s’ocupa de primera infantesa, proposem la lectura del poema que Malaguzzi va escriure el 1993 i que ha esdevingut el seu llegat pedagògic més important (la traducció al català és de 2005, publicada per l’Associació de Mestres Rosa Sensat):

“Però el cent existeix
L’infant / és fet de cent.
L’infant té / cent llengües / cent mans / cent pensaments / cent maneres de pensar / de jugar i de parlar / cent sempre cent / formes d’escoltar / de sorprendre’s d’estimar / cent alegries / per cantar i comprendre / cent mons / per descobrir / cent mons / per inventar / cent mons / per somniar.
L’infant té / cent llengües / (i encara cent cent cent) / però li’n roben noranta-nou.
L’escola i la cultura / li separen el cap del cos.
Li diuen: / que pensi sense mans / que actuï sense cap / que escolti i no parli / que comprengui sense joia / que estimi i se sorprengui / només per Pasqua i per Nadal.
Li diuen: / que descobreixi el món que ja existeix / i de cent / li’n roben noranta-nou.
Li diuen: / que el joc i la feina / la realitat i la fantasia / la ciència i la imaginació / el cel i la terra / la raó i el somni / són coses / que no van plegades.
Li diuen en suma / que el cent no existeix.
L’infant diu: / però el cent existeix.”

Des de la visió adult cèntrica, l’infant –a partir de l’etimologia del mot in-fans, el que encara no parla– és percebut com a subjecte fràgil, que no pot expressar-se i que necessita d’algú altre que li doni veu.

La veu dels infants, en canvi, emergeix amb potència i contundència a través de les paraules del pedagog italià, i aquesta veu ha de ser reconeguda com un dels drets de la persona a expressar-se des del naixement.

Infant competent, mestre competent. A través d’aquesta equació pedagògica, es capgira el rol de l’adult: cal que la figura educativa estigui a l’alçada dels infants per no decebre les seves expectatives: és el dret de cada infant, tenir un mestre capaç, culte, curiós, motivat i predisposat a aprendre constantment, així com fa ell/a, al llarg de la seva infantesa o, millor dit, al llarg de la seva vida.

Glossa-Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura (UVic-UCC)

LA PREGUNTA

Està d’acord amb la decisió de Pedro Sánchez de no incrementar la despesa en defensa fins al 5% com exigeix l’OTAN?

En aquesta enquesta han votat 411 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Les + vistes